,

5 Sebab Pelabur Tidak Perlu Risau Penurunan Harga Emas

Harga emas turun rendah baru-baru ini, dan ia telah menarik perhatian beberapa pemerhati pelaburan emas.

Harga emas turun rendah baru-baru ini, dan ia telah menarik perhatian beberapa pemerhati pelaburan emas.

Tetapi sebenarnya ia tidak perlu dibimbangkan. Inilah yang anda perlu ketahui:


Bar emas yang dihasilkan di Kasimov. Gambar oleh Alexander RyuminTASS melalui Getty Images

Harga bullion turun lebih daripada $ 20 satu troy auns antara Khamis dan Jumaat, mencecah rendah sekitar $ 1,279.

Laporan berita yang diisytiharkan, “Emas Solidly Down […]” dan “Harga Emas Ambil 2% Hit […] Fresh 2018 Lows.

Inilah sebab mengapa pelabur emas tidak perlu bimbang.

1. Penurunan 2% dalam sehari tidak banyak. Sekiranya harganya turun setiap hari untuk tempoh yang panjang, maka kerugian akan cepat naik, tetapi setakat ini kami tidak berada di sana.

2. Harga emas kebanyakannya turun apabila dolar mendapat kekuatan. Dan ia telah kukuh sejak Januari terhadap mata wang utama lain di dunia seperti yen Jepun, euro, dan pound British. Apabila dolar meningkat, maka harga emas akan turun. Sejak akhir bulan Januari, nilai indeks dolar berbanding mata wang utama telah meningkat sekitar 5%, menurut data daripada Federal Reserve Bank of St. Louis. Dalam tempoh masa yang sama, harga emas menurun sebanyak kira-kira 6%, menurut data dari Persatuan Pasar Bullion London ditambah dengan data pasaran lain. Dengan kata lain, pergerakan menaik dalam nilai dolar sangat bertanggungjawab untuk pergerakan harga emas. Begitu juga sebaliknya.

3. Apabila harga emas kurang baik, maka pelaburan lain akan cenderung untuk memberi pulangan baik. Sebagai contoh, selama dua dekad dari tahun 1980 hingga tahun 2000 harga bullion turun dari paras tertinggi $ 850 per ounce hingga kurang daripada $ 300. Sementara itu, indeks S & P 500 pula bersatu menjadi lebih daripada 1000%, tidak termasuk dividen, menurut data dari Yahoo Finance. Peningkatan lebih daripada 10 kali ganda.

4. Emas masih berguna untuk dimiliki semasa berlaku tekanan dalam pasaran. Itu benar walaupun ianya tidak berlaku sekarang. Semasa krisis kewangan 2008-2009, ada tempoh apabila sekuriti tertentu tidak dapat dijual. Contohnya pasaran untuk sekuriti kadar lelong kadar pelelongan, jenis bon. Jika anda memiliki nota tersebut dalam tempoh itu, maka anda tidak boleh menjualnya tidak kira betapa rendahnya harga yang anda tawarkan. Walau bagaimanapun, pasaran emas tidak pernah kering. Terdapat pembeli yang sentiasa bersedia untuk logam bernilai ini. Perlu jelas bahawa pada masa ini, pasaran sekuriti tidak ditekankan. Saham sedang berkembang pesat, dan pelabur gembira dengan dagangan bon.

5. Hakikat bahawa kenaikan dan penurunan harga emas adalah salah satu tarikan kepada para pelabur. Sama seperti pelaburan lain, harga emas berubah dari hari ke hari. Walau bagaimanapun, pergerakan harga tidak cenderung untuk dikaitkan dengan perubahan dalam nilai saham atau bon. Apabila harga saham jatuh maka harga emas mungkin bergerak ke bawah atau kekal tidak berubah. Kekurangan korelasi ini membantu mempelbagaikan portfolio. Lebih baik lagi, apabila dilihat dengan kombinasi pelaburan lain, menambah emas boleh mengurangkan turun naik keseluruhan portfolio. Bagi pelabur, risiko dan turun naik adalah perkara yang sama. Keadaan turun naik yang lebih rendah adalah sama dengan risiko yang lebih rendah.

Semua perkara ini tetap berlaku. Jika anda memiliki emas dan bimbang harga boleh jatuh, fikir semula mengapa anda membelinya kali pertama. Kebanyakan pelabur veteran mengatakan bahawa mereka memiliki salah satu daripada tiga sebab berikut: Untuk membantu dengan kepelbagaian portfolio, atau sebagai lindung nilai terhadap penurunan nilai wang kertas, atau sebagai insurans yang anda akan sentiasa dapat menaikkan tunai dengan menjual beberapa daripada emas yang dimiliki.

sumber: diterjemah dari Forbes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *