, , ,

7 Sebab Kenapa Anda Perlu Simpan Emas

7 Sebab Kenapa Anda Perlu Simpan Emas | Setiap pelabur ada alasan tersendiri untuk memilih pelaburan tertentu. Melabur dalam emas boleh memberikan pelabur perlindungan terhadap inflasi dan ketidaktentuan ekonomi. Ia juga boleh mempelbagaikan portfolio pelaburan, mengurangkan risiko keseluruhan disebabkan korelasinya yang berpotensi rendah dengan kelas aset lain.

7 Sebab Kenapa Anda Perlu Simpan Emas

Selain itu, emas mengekalkan nilai intrinsik dari masa ke semasa, memelihara kekayaan melalui pelbagai keadaan ekonomi kerana ia digunakan dalam industri tertentu.

Di bawah adalah tujuh sebab praktikal kenapa anda perlu memiliki emas.

7 Sebab Kenapa Anda Perlu Simpan Emas

1) Kelemahan Matawang Dolar A.S

Walaupun dolar A.S. adalah salah satu mata wang rizab yang paling penting di dunia, apabila nilai dolar jatuh berbanding mata wang lain—seperti yang berlaku dari 1998 hingga 2008—ia telah mendorong orang ramai berpusu-pusu memilih simpanan emas, yang seterusnya meningkatkan harga emas.

kelemahan dolar as

Harga emas meningkat hampir tiga kali ganda dari 1998 hingga 2008, mencapai paras $1,000 seauns pada awal 2008 dan hampir dua kali ganda dari 2008 hingga 2012, meningkat melebihi paras $2,000. Perubahan dalam dolar A.S. boleh berlaku atas beberapa sebab merentasi banyak jangka masa yang berbeza; apabila nilainya pasang surut, begitu juga permintaan terhadap emas.

Hari ini (ketika artikel ini ditulis pada Oktober 2024), semakin banyak tanda-tanda Dolar A.S akan jatuh. Contohnya, semakin banyak negara yang beralih ke matawang baharu seperti BRICS, dan penurunan kadar Federal Reserves yang akan memberi tekanan kepada matawang itu.

2) Kalis Inflasi

inflasi malaysia

Emas menyimpan nilai terhadap inflasi kerana harganya cenderung meningkat apabila kos sara hidup meningkat. Pelabur secara berkala boleh melihat harga emas melonjak dan pasaran saham menjunam semasa inflasi tinggi. Ini kerana apabila mata wang fiat kehilangan kuasa belinya kepada inflasi, emas cenderung untuk berharga dalam unit mata wang tersebut dan dengan itu cenderung meningkat.

Selain itu, emas dilihat sebagai penyimpan nilai yang baik, jadi orang ramai mungkin digalakkan untuk membeli emas apabila mereka percaya bahawa mata wang tempatan mereka kehilangan nilai.

Baca: Kenapa Harga Emas Naik Bila Inflasi Tinggi?

3) Perlindungan Deflasi

Deflasi ditakrifkan sebagai tempoh apabila harga menurun, aktiviti perniagaan menjadi perlahan, dan ekonomi dibebani oleh hutang yang berlebihan. Ini tidak pernah dilihat di seluruh dunia sejak kemelesetan besar pada tahun 1930-an (walaupun sedikit deflasi berlaku berikutan krisis kewangan 2008 di beberapa negara).

deflation - kenapa perlu simpan emas

Semasa kemelesetan, kuasa beli relatif emas melonjak manakala harga lain jatuh mendadak. Ini kerana orang ramai memilih untuk menyimpan wang tunai, dan tempat paling selamat untuk menyimpan wang tunai pada masa itu ialah dalam syiling emas dan emas.

4) Ketidaktentuan Geopolitik

ketidaktentuan geopolitik

Emas mengekalkan nilainya bukan sahaja semasa ketidaktentuan kewangan tetapi juga semasa ketidaktentuan geopolitik. Ia sering dipanggil “krisis komoditi” kerana orang “melarikan diri” ke keselamatan relatifnya apabila ketegangan dunia meningkat. Pada masa sebegitu, emas sering mengatasi prestasi pelaburan lain. Harganya selalunya meningkat paling tinggi apabila keyakinan terhadap kerajaan rendah.

5) Kekangan Bekalan

Kebanyakan bekalan emas dalam pasaran sejak 1990-an datang daripada jualan jongkong emas daripada peti besi bank pusat global. Penjualan oleh bank pusat global ini sangat perlahan pada tahun 2008. Pada masa yang sama, pengeluaran emas baru dari lombong telah menurun sejak tahun 2000.

kekangan bekalan emas

Menurut BullionVault, keluaran perlombongan emas tahunan jatuh kepada 2,444 tan metrik pada 2007 daripada 2,573 tan metrik pada 2000. Sejak itu, pengeluaran emas mencatatkan keuntungan sedekad, memuncak pada 3,300 tan metrik pada 2018 dan 2019 sebelum memuncak semula kepada 3,644 tan pada tahun 2023.

Ini bermaksud, emas yang ada di dunia ini terhad, ianya tak boleh dicetak macam duit kertas!

6) Permintaan yang meningkat

Pada tahun-tahun lepas, permintaan untuk emas di seluruh dunia semakin meningkat. Di kebanyakan negara, simpanan emas adalah sebahagian daripada budaya dan kebiasaan. Di China, di mana jongkong emas merupakan satu bentuk simpanan tradisional, permintaan terhadap emas kekal teguh.

India ialah negara kedua terbesar yang menggunakan emas di dunia; ia mempunyai banyak kegunaan di sana, termasuk barang kemas.

gold demand - kenapa perlu simpan emas

Oleh itu, musim perkahwinan India pada bulan Oktober secara tradisinya adalah masa dalam setahun yang menyemarakkan permintaan global tertinggi untuk emas.

Permintaan terhadap emas juga telah meningkat di kalangan pelabur. Ramai yang mula melihat komoditi, terutamanya emas, sebagai kelas pelaburan di mana dana harus diperuntukkan.

7) Kepelbagaian Portfolio

Kunci kepada kepelbagaian adalah mencari pelaburan yang tidak berkait rapat antara satu sama lain. Emas dalam sejarah mempunyai korelasi negatif kepada saham dan instrumen kewangan lain. Sejarah membuktikan:

  • Akhir 1970-an adalah bagus untuk emas tetapi mengerikan untuk saham.
  • Tahun 1970-an dan 1980-an bagus untuk emas tetapi mengerikan untuk saham.
  • Akhir 1990-an dan pertengahan 2000-an adalah sangat baik untuk saham tetapi mengerikan untuk emas.
kenapa perlu simpan emas

Pelabur yang bijak mempelbagaikan pelaburan dengan menggabungkan aset emas berpotensi mengurangkan turun naik dan risiko kerugian.

Semoga anda lebih jelas sekarang 7 sebab kenapa anda perlu simpan emas.

Cara Mula Simpanan Emas

Di Malaysia, umumnya ada 2 cara simpanan emas yang anda boleh lakukan:

  1. Simpanan emas fizikal – Anda buat pembelian emas, anda dapat emas fizikal dan simpan sendiri di rumah atau di safe box. Contoh emas fizikal (gold bars dan dinar) boleh dilihat di sini.
  2. Simpanan akaun emas – Konsepnya sama seperti akaun bank, sesuai jika anda hendak menabung sedikit demi sedikit. Dari akaun, anda boleh jual untuk dapatkan tunai atau tebus untuk dapatkan emas fizikal. Info lanjut tentang akaun emas boleh baca di sini.

Untuk pendaftaran percuma, klik di sini atau dapatkan bimbingan admin Emas2U di sini.


Dah ready nak simpan emas?

PM Cik Ida >>